A csecsemő szellemi fejlődése

A gyermekek az életük első két évében nemcsak fizikailag fejlődnek, hanem mentálisan is. Minden nap, miközben kapcsolatba lépnek a környezetükkel, és megismerik azt, új kapcsolódások jönnek létre az agyi idegsejtek között.

Cikkünk segítségével megismerkedhet a csecsemő szellemi fejlődésének fontosabb állomásaival.

Míg a csecsemő fizikai változása könnyen észrevehető, a szellemi fejlődést nehezebb figyelemmel követni. Ezért a legtöbb dolog, amit a mentális és kognitív fejlődésről tudunk, a gondos megfigyeléseknek köszönhető például Piaget vagy Erickson munkásságának.

A csecsemők tapasztalataikon át tanulnak

Piaget szerint az újszülöttek nem tudatosan lépnek kölcsönhatásba környezetükkel, csak ösztöneiket követik, hogy megkapják azt, amire szükségük van: táplálékot, levegőt és a figyelmet. Piaget úgy vélte, hogy a csecsemők a növekedés folyamán tapasztalataikon keresztül tanulnak a környezetükről, és fokozatosan kezdenek szándékos cselekvésbe.

Első hónap

Piaget szerint a csecsemő szellemi fejlődésének első szakasza 1 hónapos koráig tart, amikor a babák még ösztönösen cselekszenek, de ezeken keresztül megtanulják, hogyan lépjenek kapcsolatba a környezetükkel.

1-4 hónapos csecsemő

1-4 hónapos kor között a csecsemők már szándékosan próbálják megismételni azokat a cselekvéseket, amelyek örömet okoznak nekik. A kutatók szerint ebben a korban már kezd kialakulni a babáknál az ok-okozati összefüggés felismerése. Feltűnik nekik, hogy egyes események után melyek következnek, ezért később már várják a második esemény bekövetkezését.

4-8 hónapos csecsemő

4-8 hónapos kor között a babák felfedezik a testükön kívüli tárgyakat, és azokkal okoznak örömet maguknak. A szájukat, kezüket stb. használják ahhoz, hogy megérintsék a tárgyakat maguk körül.

8-12 hónapos csecsemő

8-12 hónapos kor között már szándékos viselkedés jellemzi a csecsemőket, azaz együttes tevékenységeket kezdenek el végezni, mert megtanulják, hogyan működik az ok és az okozat. Ebben a korban elkezdik utánozni a körülöttük lévők cselekvéseit. Ismétlik a cselekvéseket különböző tárgyakkal is, hogy lássák, miben különbözik az eredmény. Például más hangja van egy leeső fakockának, mint egy plüssjátéknak. Ekkor alakul ki a tárgyállandóság is, azaz megtanulják, hogy egy tárgy akkor is létezik, ha nem látszik.


close